Nul-emissiezone bestel- en vrachtauto’s voor de Binnenstad per 1 januari 2025

,

De gemeente Haarlem is voornemens per 1 januari 2025 een Nul-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s in te voeren voor het Centraal Stedelijk Gebied. Dat gebied omvat de Binnenstad plus de direct aanliggende wijken zoals de Burgwal, de Amsterdamse Buurt, Houtvaartkwartier, Leidsebuurt etc. Dit is een landelijke regeling die 29 gemeenten volgen, waaronder alle grote steden. Personenauto’s zijn vooralsnog hiervan uitgesloten.

Het voorstel van B&W gaat nog wel de inspraak in. Er komt een aantal overgangsregelingen en ontheffingsmogelijkheden, zoals die voor niet-zakelijk gebruikte bestelwagens. Grote concerns zoals AH, Jumbo, Kruidvat en DHL hebben geen grote problemen. Zij zullen hun wagenpark kunnen aanpassen. De pijn zit bij kleine zelfstandigen, klusbedrijfjes en vooral de ambulante handel (markt-handelaren).

Vrijstelling wordt verleend (i.i.g. tot 1/1/2030) voor o.a.:
– Oude bestelwagens (“oldtimers”)
– Rolstoeltoegankelijke bestelwagens (of aangepast wegens handicap)
– Kermis- of circusvoertuigen
– Bedrijfsauto’s met zware laadkraan
– Kampeerauto’s geregistreerd als personenauto’s.
Relatief jonge bestelwagens met Emissieklasse 5 hebben toegang tot 1/1/2027,
met Emissieklasse 6 tot 1/1/2028.

Markthandelaren kunnen een beroep doen op een zogenaamde Hardheidsclausule, waarbij een voortijdige investering niet proportioneel zou zijn of zelfs tot een dreigend faillissement kan leiden Dit zal waarschijnlijk juridisch problemen gaan opleveren. Al deze regelingen gelden –vooralsnog– niet voor personenauto’s. Er is wel sprake van dat na 1/1/2030 (oudere) dieselauto’s verboden zullen gaan worden.