Verkeer en mobiliteit
De zeer dicht bebouwde Binnenstad, met helaas weinig groen, laat niet veel openbare ruimte over voor alle gebruikers: auto’s, vrachtverkeer, scooters, (elektrische) fietsen, bakfietsen en -vooral ook- voetgangers. Bewoners van de Binnenstad voelen zich vaak niet veilig en kunnen ook niet goed uit de voeten op de trottoirs. Terrassen beletten vaak een goede doorgang. Ook de vele willekeurig geparkeerde fietsen vormen een hindernis. Er is vaak geen goede doorgang voor rolstoelen en kinderwagens. Veiligheid staat voorop.
De Wijkraad bepleit daarom dat de belangen van de bewoners meer ter harte worden genomen. We zijn voorstander van maximaal 30 km per uur voor al het gemotoriseerde verkeer. In samenwerking met Platform “Bus-kruit” bepleiten wij ook dat bussen over de doorgaande wegen zich aan deze maximale snelheid moeten houden. Zie: https://www.bus-kruithaarlem.nl
Daarbij moet de gemeente meer oor hebben voor de overlast voor bewoners als gevolg van trillingen door de bussen in de Stationsbuurt. Er moeten ook meer fietsenstallingen in de stad komen.
Bedrijven in de Binnenstad moeten natuurlijk bevoorraad kunnen worden. Wij bepleiten dat op termijn deze stedelijke distributie meer met kleine elektrische voertuigen plaats vindt. Wij steunen de initiatieven om de grote concentratie van bussen naar het Stationsplein te decentraliseren, dus met een overstap van de grote regionale bussen buiten de Binnenstad naar kleinere bussen.
De kern van de zaak is: meer veiligheid, minder overlast.
Handige links:
https://www.wijkraadbinnenstadhaarlem.nl/2023/02/24/binnenstad-haarlem-naar-30-km-uur/
https://gemeentebestuur.haarlem.nl/bestuurlijke-stukken/u-11.pdf