De Wijkraad Binnenstad Haarlem zal binnenkort een inspraakreactie bij de gemeente indienen over het vernieuwen van het parkeerregime in zone B. Hieronder de kern van onze voorgenomen reactie. Wilt u reageren? Heeft u aanvullende wensen? Laat het ons weten op info@wijkraadbinnenstadhaarlem.nl of via Facebook, Twitter of Nextdoor.

Inspraakreactie Wijkraad Binnenstad Haarlem

Schaarste maakt duur, dat is een economische wetmatigheid en geldt dus ook voor het parkeren in de binnenstad. Echter, ten opzichte van bewoners in zone C is de ongelijke behandeling van de bewoners van zone B buiten proportie:

  • onze 1e vergunning (€204) is 70  duurder dan in zone C (€120);
  • de parkeergarage met binnenstadsbewonerstarief is 435{74abea6b776d839230e7592d77da4d053a1c2329ec6380e7573a75d6a3252e3a} duurder (€ 522,36);
  • en zelfs 1150{74abea6b776d839230e7592d77da4d053a1c2329ec6380e7573a75d6a3252e3a} duurder voor een volledig abonnement (€ 1382,64);
  • Voor ons is er geen mogelijkheid van een 2e vergunning .

Uitgangspunt moet zijn: “bewoners vóór stadsbezoekers”. De wijkraad wil daarom het volgende:

  • Voor bewoners van zone B dient het gebruik van de parkeergarages veel beter gestimuleerd te worden door een gereduceerde tarief aan alle (binnenstad)bewoners. (bijv. €360 voor garageparkeren = €30 euro p.m.)
  • Voor zone B dezelfde bezoekersregeling als in zone C, dus minimaal 400 uur op alle weekdagen in plaats van alleen maximaal 50 uur op de zondag. Door ook het parkeren in de parkeergarages mogelijk te maken voor gasten, moet dat haalbaar zijn.
  • Het parkeertarief op straat moet vanaf 18.00 uur fors duurder worden (€ 6,50 per uur of meer) voor de binnenstadbezoekers, want alleen zo ontmoedig je het op straat parkeren en stimuleer je het gebruik van de publieke parkeergarages. Nog efficiënter is een volledig parkeerverbod na 18.00 uur op straat voor de binnenstadbezoekers.
  • In alle parkeergarages moet het betalen per minuut worden ingevoerd, want zo stimuleer je ook het kort parkeren in de garages veel meer dan nu.
  • De combinatie van in de binnenstad wonen en twee auto’s bezitten is problematisch gezien de beperkte ruimte. Maar voor diegenen die toch twee auto’s hebben moet naar mogeljkheden gekeken worden, waarbij het acceptabel is dat voor parkeren van de tweede auto meer betaald zal moeten worden.
6 antwoorden
  1. Nelly Sinkeler
    Nelly Sinkeler zegt:

    Misschien is het mogelijk om nog even aan te geven waar precies de grenzen van de zones zijn?

  2. Hans
    Hans zegt:

    Ik zou heel graag en bezoekersregeling hebben en parkeren voor vergunninghouders (zeker in de avond). Als het voornemen om ook op zondag betaald parkeren gaat invoeren, krijg ik helemaal geen bezoek meer. Nu al 4,10 per uur. Daarnaast denk ik graag mee, dus als jullie hulp nodig hebben, hoor ik het graag.

  3. Roon Beemsterboer
    Roon Beemsterboer zegt:

    Het voorgestelde avondtarief van €6,50 is veel te hoog en een effectief middel om bezoekers (horeca; evenementen; theater, dagjesmensen) te verjagen. Ook in de avonden is Haarlem er mee gediend dat het een levendige stad is.
    Daarnaast is het gezien de beperkte parkeermogelijkheden onzinnig om het bezit van een 2e auto te faciliteren. Ook niet door een (veel) hoger tarief.
    Voor het overige eens met de voorstellen van de wijkraad.

  4. Hans van Eck
    Hans van Eck zegt:

    Hoe heeft dit zo ver kunnen komen ?
    Dit is weer een signaal van een gemeentelijke overheid die de burger financieel misbruikt. Misschien wordt het tijd de geldstromen en bestemmingen van het geld nauwgezet na te gaan.
    Het is werkelijk een komisch gezicht om drie handhavers op scooters te zien stoppen bij een auto waarvan de parkeerplek vermoedelijk niet betaald is. De auto wordt begluurd en bekeken, en na een vergadering zittend op de scooters wordt er een foto gemaakt van het nummerbord. Voor mij duistere handelingen waarvan ik me afvraag of dit niet door één handhaver gedaan zou kunnen worden.

  5. Erly egas
    Erly egas zegt:

    Volkomen mee eens!! Bijgevoegd het al jaren eerder geopperd idee om voor bezoekers en toeristen buiten de stad een groot P terrein te maken met gratis pendelbusjes naar de stad. Openbaar vervoer gratis maken om op die manier te reizen, aan te moedigen. Ik geloof er niet zo in, dat tariefsverhoging voor parkeren ontmoedigend werkt. Het is nu al erg duur en nog kan ik geen p vinden in mn straat./gracht.nog beter, bovenstaand idee, verder P verbod,behalve voor bewoners en bezoekers, wel laden lossen tussen bepaalde uren. Anders krijgen we weer klachten van de middenstand. Groet erly egas . Bak gracht 98

  6. Thea Edam
    Thea Edam zegt:

    ik ben het wel eens met zoals de wijkraad het heeft opgesteld Je kan helemaal geen familie van buiten de stad ontvangen in de week.Laat staan als iemand komt logeren. Daar de pakeer garage goedkoper voor familie van binnenstad bewoners.

Reacties zijn gesloten.